Midt i Skåne brer Hässleholmdepån seg ut. Den består av to jernbaner inni en stor bygning, hvor alle tenkelige tjenester og reparasjoner på togvogner enkelt kan utføres.
Reportasje og foto: Kjell Simonsson, Paraiba
Stefan Ivarsson fra Bolest og jeg dro til anlegget for å se den 33 meter lange SVENO-lakkboksen. Bolest har bygget den for at den skal brukes til å lakkere togvogner.
Som et fort
Ved inngangen møtes vi med store gjerder og stålporter. Når vi har blitt godkjent for å komme inn, skrevet oss inn og fått sikkerhetsgjennomgangen blir formalitetene lagt litt til siden og vi blir ønsket varmt velkomne av kvalitetssjef Göran Pehrsson og produksjonsleder Niclas Olsson.
– For fem år siden var dette kun en myr. Så mye har skjedd med denne plassen, forteller Niclas
– Vi befinner oss altså i et helt nytt anlegg, forteller Göran. Det sto klar i oktober 2020 og i dag jobber ca. 60 togteknikere her.
Lokalene er imponerende store og tog står oppstilt og blir preparert på alle mulige måter.
– Vi måtte involvere mennesker fra ulike yrker for å finne den best mulige løsningen. Dette resulterte i en god prosess og det at den lyktes kan vi se i resultatet her. Vi har virkelig tenkt på det meste, sier Göran.
Her kan man gjøre alt fra boggibytte, hjulsliping, motorreparasjoner og lakkering til rengjøring og grafittifjerning.
Sikkerheten har vært i fokus
Anlegget har også blitt bygd med omtanke for de ansatte. Man kan ikke overse at sikkerheten er viktig.
– Når arbeid skal utføres på taket må strømmen i taket slås av for at det skal være mulig å låse opp gjerdene til trappene som går til taket. Det finnes også nødstoppknapper som bryter strømmen i taket umiddelbart om det skulle være nødvendig, forteller de.
Etter vi har sett på det imponerende anlegget med store øyne kommer vi til en dør der det står “SVENO”.
–Vi har røde varslingslamper utenfor boksen for å unngå at noen går inn med et uhell når vi jobber her, sier Niclas. Niclas forteller at han har jobbet med lakkering siden han var 16 år og har nå jobbet 36 år i bransjen. Denne kunnskapen vil han gjerne føre videre.
– Jeg skal trene noen få personer i å jobbe med lakkering. Selv om lakkboksen er optimal på alle måter er lakkering i seg selv fortsatt til syvende og sist et håndverk.
Når Göran, Niclas og Stefan står og snakker om luftstrømmer og tørketemperaturer passer jeg på å ta noen bilder. De hadde blåst opp noe som ser ut som en enorm luftmadrass i den ene enden av lakkboksen.
-Dette er en såkalt værtetting. Den trengs når vi ikke får plass til et helt togsett i lakkboksen. Da får vi det tett nok til at vi kan lakkere der til tross for at deler av toget er utenfor portene, forteller Niclas. På sidene av lakkboksen er det to ting som kalles Wall-man. En Wall-man beveger seg i lengden, bredden og høyden og hjelper de som lakkerer å komme til overalt.
Alt ble en helhet
Etter hva vi har hørt og sett kan vi konkludere med at det ikke alltid er så dumt med mange kokker. Det kan være veldig bra. Hässleholmsdepån har blitt et imponerende anlegg når det gjelder både arbeidsmiljø, sikkerhet og effektivitet. Og om man også har mennesker som Göran og Niclas som ansatte, så kan anlegget være like innbydende og imøtekommende på innsiden som det virker skremmende og kaldt på utsiden.