Kunnskap og erfaring er nødvendig for at det skal bli riktig

Sammen med en delegasjon fra Møller Bil i Norge, setter vi nesen sørover og kommer til Rejmes nye skadesenter i Halmstad.

Årsaken til besøket er ikke bare for å se et nytt moderne skadesenter, men også se nærmere på noen spesifikke ting. Kosmetisk felgreparasjon og et mattblåsingskabinett for bildeler.

Bolest AB som kunnskapsbedrift
Som du sikkert vet, leverer Bolest AB høye kvalitets produkter som er bra både for miljøet og økonomien. For å klare dette på beste måte har Bolest AB jobbet dedikert i flere år kontinuerlig med å heve kunnskapen, utforske nye muligheter og løsninger, samt ta vare på all erfaring.

Møller Bil bygger nytt bruktsenter i Oslo
Møller Bil var nysgjerrige på hvordan Rejmes har løst noen av utfordringene sine knyttet til felgreparasjoner, samt hvordan det nye mattblåsingskabinettet fungerte. Møller Bil er i ferd med å bygge et nytt senter for reparasjon av egen bruktbilflåte i Oslo. Dette anlegget vil vi komme tilbake til senere, da dette skal ta i bruk mye ny teknologi, og det vil ha en produksjonskapasitet av de sjeldne.

Kosmetisk felgreparasjon
Ammar Alsalim har jobbet i Rejmes i fire år og viser oss hvordan de pusser opp kantkjørte felger. Nye felger er ofte i store dimensjoner og derfor kostbare, og dette har gjort at kosmetisk reparasjon av felger har blitt mer og mer interessant.
I og med at felgreparasjoner må vurderes på samme måte som andre bilskader, må man vurdere hva man kan reparere og ikke. Dersom en felg er deformert eller sprukket, repareres ikke felgen. Dette regnes som en strukturell skade som ved feilaktig reparasjon kan medføre fare!
Ammar viser hvordan han dreier ned felgens utside 0,15 til 0,20 mm av gangen, og felgene dreies flere ganger til man oppnår ønsket resultat. Det er begrenset hvor mye man kan dreie av en felg før den defineres som kassert. Reparerte felger merkes med en QR kode slik at hvis de skades igjen så vet man den har vært reparert tidligere.
Ammar forteller stolt at resultatet etter en reparasjon ofte er så bra, at man får spørsmål om det virkelig er den gamle skadede felgen som er reparert eller om de har fått en ny felg!

Mattblåsingskabinettet (for «mattsliping» av deler)
Den neste stasjonen er et mattblåsekabinett. Dette engasjerer deltakerne. Det snakkes om hvor krevende eller nær på umulig det er å mattslipe enkelte bildeler. Nye modeller kommer med flere titalls små innfellinger i støtfangere der det er nær umulig å få mattet helt inn i alle kriker og kroker. Dette kan være krevende selv rundt f.eks tåkelys på enkelt modeller. Man ser allerede før man tester kabinettet potensiale for å spare mye tid, samtidig som man bedrer kvaliteten på jobben som gjøres.
En av deltakerne fra Møller tar på seg utstyret og går inn i kabinettet for selv å oppleve hvordan det er å bruke utstyret i praksis. Etter noen minutter kommer han ut igjen med en støtfanger som er mattslipt noen steder, og all lakk er fjernet på andre plasser. Dette eksemplaret er gjort for testing, men det fastslås raskt at denne fangeren ikke trenger mer en vask før den kan gå direkte til lakkering.
Imponerende! opplyser flere av deltakerne.

Veien videre:
Etter besøket er alle enige om at studiebesøket har vært givende. Det å være litt mer “Hands on” og få teste hvordan nytt utstyr virkelig fungerer betyr mye for å kunne optimalisere produktene og konseptene slik at det fungere som tiltenkt når de skal ut i fullskala produksjon.
Med kunnskapen og erfaringsutvekslingen som skjer gjennom et slikt besøk, gir Bolest AB mye å jobbe videre med og bidrar til at de kan optimalisere produktene videre for de som skal benytte dem.
Som en av de fra Bolest AB uttrykte:
– Vår oppgave er å skape lønnsomhet hos vår kunder. De må spare, eller tjene, penger på det de investerer. Man lykkes lettest med dette ved å spare tid, men kvalitet og materialbesparelser er også med å skape lønnsomhet. Har vi vært med å skape god økonomi hos våre kunder, da har vi lykkes!

PDF