Møller Bils nye skadesenter har tatt i bruk et nytt konsept for lakkering som skal redusere energiforbruket med opptil 65 prosent: – Dette er bærekraft i praksis.
I august i fjor skrev MotorBransjen.no at Møller Bil Bergens nye småskadesenter på Kokstad ville være et resultat av et utviklingsprosjekt i samarbeid mellom Møller Bil og noen av deres leverandører.
Målet var blant annet å minimere energiforbruket, men Møller Bil var hemmelighetsfulle og ville ikke avsløre detaljer om det nye anlegget.
Nå er det klart at Møller Bil i samarbeid med Bolest, som er en del av Holgers-gruppen, har utviklet et nytt konsept for lakkering med separate kabiner for lakk og tørk. Hensikten skal være unngå den unødige energibruken som oppstår i en kabin som skal opp og ned i temperatur flere ganger hver dag. I tillegg går skadeverkstedet bort fra gass som oppvarmingskilde, og over på elektrisk energi.
Energikrevende prosess
-Det vanligste i dag er at det for lakkering benyttes kombikabiner der både lakkering og tørking foregår i samme kabin, sier daglig leder og hovedaksjonær i Bolest, Asgeir Elvstedt til MotorBransjen.no.
Han forklarer at det er selve lakk- og tørkeprosessen som er mest energikrevende under en skadereparasjon: Under lakkeringen sprøytes objektene med en temperatur på rundt 22
grader. Deretter skal kabinen raskest mulig varmes opp til mellom 60 og 80 grader for tørking.
Denne temperaturen opprettholdes kun i noen få minutter, før kabinen tømmes for all den oppvarmede luften.
-Dette er en svært energikrevende prosess, med stort potensial for både miljømessig og økonomisk besparelse, sier Elvstedt.
Varmes opp én gang om dagen
Løsningen som er tatt i bruk ved skadesenteret til Møller Bil i Bergen har fått navnet Sveno Zero.
Elvstedt hevder at energiforbruket ved lakk og tørk nå er redusert med opptil 65 prosent. I prosessen flyttes biler og løse deler videre fra lakk-kabinen og inn i et
eget tørkekabinett.
Dette kabinettet varmes opp kun én gang per dag og går i hovedsak på resirkulerende luft. Kun 5-10 prosent av luften erstattes med friskluft – også her gjenvinnes varmen fra avkastluften.
-Dermed får man en større utnyttelse av anlegget og økt produktivitet.
Økonomisk besparelse
Ifølge beregninger utført av Møller Bil og Bolest bruker en tradisjonell kombikabin oppvarmet med fyringsolje 188 kW per skade, en kombikabin med direktefyrt gass 154 kW , mens en kombikabin med direktefyrt gass, varmegjenvinning på 70 % og energispar
bruker 109 kW per skade.
Den nye løsningen med én sprøyte og én tørkekabin med elektrisk oppvarming og ventilasjon tilpasset materialforbruk, skal ha et energiforbruk på 30 kW per skade.
-Det betyr en reduksjon av energiforbruket som vi aldri før har sett
maken til, sier Elvstedt og legger til:
-Reduksjon i forbruk betyr økonomiske besparelser. Størrelsen på disse er selvsagt avhengig av energiprisene. Med de høye prisene man har i dag, blir regnestykket svært godt.
Men like viktig – om ikke viktigere – er de miljømessige konsekvensene av reduserte utslipp, sier han.
-Jeg mener dette trygt kan kalles bærekraft i praksis og at det setter ny standard for bilskadeverksteder
Standard for flere lokasjoner
-Vi er fornøyde med de resultatene vi ser i den nye prosessen vi har valgt i Bergen, sier Kurt Eskevik, leder for Møller Bil Skade.
-Jeg utelukker ikke at dette vil bli en standard vi vil ha på flere lokasjoner fremover. Vi mener å ha oppnådd det vi satte som mål for dette prosjektet, sier Eskevik.
Etter at det første Sveno Zero-anlegget er satt i drift hos Møller Bil Skadesenter Kokstad, vil det også komme til Møller Bils nye skadeanlegg på Alna i Oslo.
Ett år
-Utviklingen av denne løsningen har pågått i rundt et år og passer godt inn i Bolest sine konsepter som allerede før dette var blant markedets mest energieffektive, sier Asgeir Elvstedt.
-Vi har helt bevisst holdt igjen å snakke om de nye løsningene inntil vi nå har et anlegg i full drift.
-Forventningene til produktserien er store og lanseres på et tidspunkt som er helt riktig, legger han til.
Elvstedt forteller at Sveno-anleggene utvikles og produseres ved Bolests anlegg i Varberg i Sverige og Andebu i Norge. I fjor skrev MotorBransjen.no at Bolest inngikk en samarbeidsavtale med Rodin Fossdal for å styrke konkurransekraften på vestlandet.