Det er midten av mai og våren har kommet til Falun. Og med den flere leverandører innom lakkerings- og bilverksteder. Også vi på Bolest.
Det er ni lakkerere fra Borlänge og Falun som samles for å høre om og prøve ut noen av nyhetene på markedet. Vi får følge av lakkererne Anders, Samuel og Felipe.
Lakkering med Nitrotherm
Sonny Irebring kommer fra Vadstena og har arbeidet med lakkering i ulike kapasiteter hele sitt liv. I dag representerer han JNE AB som har et produkt som heter Nitrotherm. Materialet tar bort syren fra trykkluften, og til overs blir det da kvelstoff som føres til lakksprøyten. I tillegg varmer den gassen til en konstant temperatur. Fordelen, utover at lakken tørker raskere, er at man til og med sparer opp til 20% av lakkmalingen.
Kvelstoff strømmer 40% raskere enn luft som gjør at trykket kan senkes. En annen fordel er at det ikke blir like mye fargerøyk med dette produktet. Nitrotherm kan fås med eller uten ionisering. Noen av lakkererne forteller at det ikke kjennes så «behagelig» når man først lakkerer med denne teknikken, men at man snart blir vant til det og at det kan være vanskelig å gå tilbake til vanlig trykkluft etter man har jobbet på den nye måten en stund.
Farger, trender og varianter
Det er temaet for Sebastian Enman som jobber på Akzo Nobel.
Vi forstår raskt at vi er blant folk som virkelig brenner for arbeidet sitt. For å kunne henge med, er vi flere ganger nødt til å skyte inn spørsmål for å forstå hva de snakker om.
Men andre ting er enklere å forstå. For eksempel når Sebastian forteller at det ikke er uvanlig at det er forskjell mellom fargen på støtfangerne og overstellet på en bil. Dette er på grunn av at de kan males på ulike fabrikker som anvender ulike lakkeringsteknikker. En annen årsak til nyanseforskjellene kan være om delene males med lakkpistol eller såkalt «klokke» (en robot).
«35 varianter av hvit»
– Fords «Frozen White» er en veldig populær farge, men den kan variere en hel del. Noen kaller den for «35 varianter av hvit», forteller Sebastian og ler. Det samme gjelder den svarte fargen «BMW 475».
Forskjellige årsmodeller kan også ha forskjellige farger. Anders jobber som lakkerer og sier at det er vanlig å måtte «blende ut» farger for å få dem til å matche de forskjellige nyansene som finnes på én og samme bil.
De pratet også om viktigheten av å polere riktig før man måler fargene, slik at resultatet ikke blir misvisende.
Smartere slipemateriell
Mirka representeres av Fredrik Gidlund som viste frem slipere og Mirkas nye slipemateriell, Galaxy. Galaxy er et nytt, innovativt produkt med multifit hullkonfigurasjon som passer til alle maskiner på markedet, samt gir en nesten støvfri sliping.
De nye slipekornene på Galaxy har lang livslengde og beholder samme dybde til papiret er oppbrukt, som gjør at man får en svært jevn og finslipt ytre.
Om man skal slipe med 800-papir eller om man egentlig trenger å bruke 1000-papir blir klart i veiledningssamtalen.
Mange går for 1000-papir, og det er det som de fleste lakkererne i Falun og Borlänge foretrekker.
Filterhåndtering
Vår Stefan Ivarsson fra Bolest forklarte fordelene og gevinstene som kom av at de på Rolf Ericson Bil valgte Bolests SVENO-bokser til anlegget sitt.
Vi fikk også tid til å gå opp i det store aggregatrommet og ta en titt på hvordan inn- og utluften strømmer i anlegget. Når og hvordan bør filter byttes? Det og andre spørsmål fikk vi svar på under omvisningen.
Ny lakkeringsmetode
Jens Kleius fra Akzo Nobel demonstrerer en alternativ lakkeringsmetode. Metoden har sin bakgrunn i våre felles anstrengelser for å minske CO2-utslipp. Kort sagt, jo mindre tid man er i spraymodus dess mindre utslipp blir det.
Derfor har Akzo Nobel utviklet den så lakken ikke trenger å tørke mellom første og andre strøk. Resultatet blir at det går fortere, sparer på lakkmaling og basislakken blir skarpere.